Припремајући претходни број Разоткривања често смо чули како мештани
села Субјел, хвалећи своје село које заиста има пребогату историју и утицај,
воле да кажу како околна села (Мушићи, Шеврљуге) нису ни постојала у време кад
је Субјел имао цркву и школу.
Е па да их демантујемо: Мушићи су
старији од Субјела (карта из 1476.). Субјел се појављује на карти 1528. године.
У Турским катастарским пописима пише да су Мушићи
1476. имали домова 26, табија 21, теклића 1, удовица 1 итд. У наредним пописима
из 1525. године већ се помињу Горњи и Доњи Мушићи и као два села помињу се и у
наредним пописима током 16. века.
Оно што је занимљиво је да се у попису
из 1476. године помињу два свештеника: поп Ђура и поп Радуш, што значи да је у
Мушићима тог времена постојала црква и да је парохија можда била већа од самог
села. Потврду налазимо и у следећој табели:
Извор: НАСЕЉА И СТАНОВНИШТВО „ЗЕМЉЕ“
MОРАВИЦЕ (XIV - СРЕДИНА XVI ВЕКА), Дејан М. Булић, докторска дисертација,
Београд 2014.
У ,,Описаније окружија ужичког'' 1858.
године, Стојан Обрадовић (1817 – 1879) пише:
У овом срезу има село Мушићи и река
Кладоруба, која се до пре 250 отприлике година Eгида - грчко чудовиште – звала, и голетна узвишена
планина која се Козомора зове. У селу Мушићу, пошто су Турци најдоцније време
Србијом завладали, живио је турски један великаш по имену Муша, који је ту
величанствену кулу имао – којој се и сад развалине знаду – те одатле покорени
околни народ у већој стеги држао. У то време било је на све стране славни
српски ајдука, који су происходили од велики и племенити фамилија, волели
одскочити у планину, па као јунаци бранећи веру и свој завичај умрети, него се
невернику и тирану на закољеније у руке предати, или своју веру за љубав
богатства и пламићства, као срамни Бошњаци што су учинили, променити, те и од
вере отпадници постати. Између ови оног времена били су на гласу: Петар Мркоњић,
Ђура и Лука арамбаше предводећи сваки по једну чету ватрени ајдука. Они су свуд
Турке затирали а побеђене Србе бранили, но и Мушо је врло здраво на њи пазио и
са пандурима и јењичарима и(х) својим вребао као што му једном и испадне за
руком те Луку арамбашу жива увати, окује и у кулу затвори. Бедна мати Лукина,
чујући несрећу сина свог, прибегне Петру и Ђури с молбом да јој сина, друга
свога спасу, и ови, ако је и опасно било с мањином на тврдину турску ударити
реше се и пођу кули с намером Луку избавити. Али идући дођу на планину Козомор
и ту Петар до пола жива огули јарца и пусти га дрекати, рекав друштву: ,,Тко
мисли овако одеран бити па опет ћутати тај нека иде са мном; који ли глас муком
из себе истеран пустити уме, нека се са места натраг врати'', но на један мах
сви се крену право на кулу, а то брдо буде прозвано Козомор. Срећа послужи ова
два српска јунака, те помоћу мердевина упадну у кулу Мушину и са ланцем заједно
изнесу Луку и бегати почну, јер и(х) одма чета Турака потера. Овако у обрани
измичући се дођу на реку Егиду – сад Кладорубу – и Мркоњић метнувши свој
џефердар у зубе, стане са побратимом и овога ланцима пливати, но клада водом
ношена удари му у пушку и он пушку у воду испусти, а реку Егиду прокуне да
довека бесни, кладе ваља, одашта она и буде прозвана Кладоруба. Овој доста
пространој повести овде је дато место и зато што она објашњава од три доста
знатна места наименованије. Што се пак старог имена реке Егиде тиче писац ове
повести мисли да су је тако Римљани, који су у Пожеги недалеко од ове реке
живели, назвали по њеном плаовитом и брзом водоскоку, јер су они онога времена
врло радо са грчком древности занимали се, из које и реч Егида произилази.
Радмила Васиљевић: ,,Косјерић за незаборав'' |
Радмила Васиљевић: ,,Косјерић за незаборав'' |
Порекло становништва
и оснивање села Мушићи
Мушићи
полазе од Скрапежа, од ушћа речице Градње па њеном десном страном поред села
Дражиновића, Јежевице, Душковаца и Љутица налазе и упиру у највише врхове
Маљена. Са западне стране мимоилазе сва субјелска села као и ражанска. И ако
северним делом залази у Маљен, и ако по Маљену има одличних сувати, закоса и
испуста, и ако су на атару овог села пространи испусти свих субјелских села, и
ако је у јужном делу на љутом кречњачком кршу, опет ово село није ни планинско ни
брдско. Средина и више од половине његове рачуна се у најлепша, најравнија и
најроднија земљишта. По начину живота и рада ово село је чисто брдско с многим
суватима, изгонима и сточарењем правих планинских села.
Куће
су на ободу простране равнице, увек у великим групама изнетим на брда. Никитовићи на ушћу Градње, Аничићи на брду за Јежевицу, Остојићи са северне стране на Градњи, Околишта на путу за Маљен према
Љутицама, и Дивнићи доле до Субјела.
Порекло становништва и оснивање села. – Има трагова ранијих култура.
Стара гробља, старе ископнине, старе зидине на Градњи при ушћу доказ су тога
ранијег живота.
Најстарија
породица су: Бошковићи, стара жупљанска породица од Никшића, дошла овде преко Захаријића из Кремана
много пре Поповића у Субјел, пре 200 година још била овде; први пут се населила
на средини села код каменог гумна, па после померана на исток Јежевици као
Аничићи; има их 22 куће, славе св. Луку.
Друга
стара породица из овог доба су Јариде –
Милаковићи, досељени из Језера. Насељена као сточари на Околиштима, данас
растурена на све стране, зашли и у планину. Има их 22 куће.
Трећа
стара породица су Дивнићи, немирна,
врло жива, несташна и шаљива породица, из Бихора, населили се на путу из
ражанских села за добрињска и даље, има их под неколико презимена овде онде
растурених (Илићи, Луковићи, Дивнићи), 29 кућа, славе св. Ђурђа.
Мало
позније су породице: Никитовићи на
дну села дошли од Кандића из Дреноваца, највреднији, најзанимљивији сељаци овог
села, врло плодни и истакнути у селу, има их 29 кућа, славе св. Јована. – За
њима су дошли и Остојићи из Кремана,
где их је сада 15 кућа, славе св. Јована. – Зелени
– Гавриловићи су из ваљевског Крчмара пребегли у своје сроднике, има их 6
кућа, славе св. Јована. – Антовићи у
горњем крају дошли су из Бање, има их 5 кућа, славе св. Ђурђа. – Пузовићи су од Арнаута из Бјелоперица
изашли на купљена летишта, има их 5 кућа, славе св. Архангела.
У
Мушићима је 133 куће од 8 породица.
УЖИЧКА
ЦРНА ГОРА - Љубомир Павловић, у оквиру:
НАСЕЉА и ПОРЕКЛО СТАНОВНИШТВА –уредио Јован Цвијић, Књига 19 у издању Графичког
завода Београд, 1925.
Нема коментара:
Постави коментар
Овде можете оставити Ваш коментар:
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.