ПРОЛОГ
Као што сељак пред туђим војскама
на разна места,
у подрум,
иза јаруге,
под храст,
закопава жито,
муницију, пушку,
ракију, лампек,
иконе, сукно и маст,
тако и ја,
у мрачно време ово,
све што имам скривам,
пола у нејасно,
пола у незаписано слово.
(Љ. Симовић, Запис)
Као Симовићев грешни дијак, учимо у пепелу храма и записујемо по маргинама замишљених рукописа. Сакупљамо парчиће прошлости, скривамо их пред претњом заборава и откривамо њихова знамења. Чувамо их, за славу и опстанак предака, али и за сопствену садашњост, у стрепњи од будућности.
У
Парамун одлазимо као на ходочашћа, а свети нам пут исписују Алсеиде у гајевима,
Хамадриаде на дрвећу, Крениде – виле изворкиње, Епиптамиде у реци, Епимелиде –
пастирске нимфе, Ореиде у гори, Елејономије на ливадама... Пред оком искрсава
праслика.
Да
ли виле град градише на грани од облака с вратима од злата, бисера и скерлета, или
само помагаше зидарима, међу којима беше много византијских мајстора, да
подигну зидине од тешких камених блокова, те да чувају пут и манастир? Да ли се
јунаци српски заветоваше да ће на Косову живот дати у замену за небеско
блаженство, поновно виђење девојака-вила што им причест дадоше у Манастирини
парамунској?
У
парамунске горе, путањама српсковизантијским, одлазимо да се сами себе сећамо. Пролазимо
кроз Виноградине и Стара воћа, некадашњи манастирски посед, верујући да свети
мученик Парамон чува рукописне књиге, изнете и
сакривене од пламена. Под велом тајне је и судбина манастирских звона, па и ми
прилазимо бунару не би ли чули њихов звук. Пут нас, коначно, води до камених
спавача у загрљају Храста, осе света.
И
док су једни градили, а други рушили, Рузманка, Косана, Наталија и многе друге су
децу рађале. Иако су страховале од ратова, жене никуд нису бежале, остајале су
код куће. И ткале су најлепше ћилиме.
Мушкарци
су ратовали. И враћали им се, понекад. А оне би их пригрлиле, љубити их нису
смеле.
Некима
је срце пукло док су носили воду на обрамици. Потомци настављају да носе њихов
товар. И да пишу оде Парамуну.
Понекад
им кукуруз не би никао зато што су уместо у кућицу под мотиком убацивали зрно у
уста, била је глад. Али су преживели!
И
живе, у генима и сећањима, у пуноћи и континуитету свога постојања.
У
славу Мнемосине, богиње сећања, нека буде овај 6. број!
Снежана
Јоксимовић
Нема коментара:
Постави коментар
Овде можете оставити Ваш коментар:
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.